Огляд проекту Ядерного кодексу України від 02 березня 2011 року

У статті на Блозі ТРЗУ вже згадувалось про затвердження Урядом України Концепції ядерного кодексу України. Причому згідно з Концепцією пере...

У статті на Блозі ТРЗУ вже згадувалось про затвердження Урядом України Концепції ядерного кодексу України. Причому згідно з Концепцією перевагу віддано підходу із створення Кодексу шляхом фактичного злиття 11 базових законів у сфері використання ядерної енергії і радіаційної безпеки замість розробки нового Кодексу «з нуля». Окрім того Урядом поставлено завдання групі із заінтересованих органів центральної влади на чолі з Мінпаливенерго до кінця 2011 року внести проект Кодексу на розгляд Уряду.

На самому початку березня з’явився останній проект Кодексу, готовий для обговорення спеціалістами і громадськістю. Поки на сайті Мінпаливенерго не вдалося знайти цей проект в розділі, пов’язаному з громадським обговоренням проектів нормативно-правових актів відомства, тому згаданий проект розміщений на іншому сайті, що надає можливість бажаючим спеціалістам і представникам широкого загалу висловлювати свої думки з приводу цього важливого правового акту.

До речі, спеціально для тих, хто розмірковує долучитися до обговорення:
Коротко про самий проект Кодексу: він міститься на 93 стандартних сторінках (приблизно у середньому по 2.5 тисяч знаків кожна), складається з двох частин – загальної і спеціальної, у свою чергу ці дві частини містять в собі 18 розділів, які поділяються на 78 статей. Текст акуратно оформлений і добре структурований.

Більш поглиблене знайомство призводить до низки запитань, коментарів і зауважень частина з яких представлена нижче.

Базова термінологія

1. Базова термінологія вживається не у відповідності правил української мови (про це вже йшла мова у статті http://urps-notices.blogspot.com/2011/01/blog-post_5658.html), зокрема:
  • Випромінення (фізичний об’єкт, зокрема, гамма-частка) утворюється в результаті випромінювання (процесу). Наприклад, треба вживати іонізуюче випромінення, але процес випромінювання гамма-квантів. Неправильно вживати іонізуюче випромінювання.
  • Аналогічно, опромінення (фізична величина дози) утворюється в результаті опромінювання (процесу). Наприклад, треба вживати (процес) опромінювання альфа-частками, але результуюче опромінення всього тіла (тобто доза на все тіло). Некоректно вживати джерело опромінення (це еквівалент джерело дози), краще джерело опромінювання (як правило з медичною або діагностичною метою тощо), але частіше - джерело випромінення. Доза опромінення – надлишкове визначення, можна використовувати окремо доза або окремо опромінення.
2. Визначення деяких термінів із статті 1 (нижче наведені лише окремі приклади, а не повний перелік):
  • занадто звужені у порівнянні із загальновизнаними визначеннями (рівень звільнення, для порівняння див. публікацію МАГАТЕ http://www-ns.iaea.org/downloads/standards/glossary/safety-glossary-russian-07-03-05.pdf), 
  • побудовані на неправильному вживанні українських слів (опромінення, джерело опромінення),
  • відсутні (вилучення, виключення, радіоактивно забруднені території, регулювання, виробник радіоактивних відходів),
  • дубльовані, причому неточно (діяльність у сфері використання ядерної енергії і практична діяльність),
  • або неповні (критична група людей)
  • дискусійні (опромінення),
  • розпливчасті (у визначенні радіоактивні відходи мова йде не просто про перевищення деякої межі, а про рівень звільнення в термінах об’ємної активності),
  • інше.
Формулювання основних принципів

1. Основний принцип №3 у ч. 3 п. 1 ст. 32 сформульований невірно.
2. Ст. 32 є точною копією із Закону «Про використання …». Але представлені у Законі основні принципи РЗ викладені із суттєвими неточностями:
  • П. 1 – радіаційних захист базується на трьох принципах не лише стосовно практичної діяльності (використання ядерної енергії), але і стосовно втручання.
  • Ч. 3 п.1 – принцип неперевищення не стосується всіх джерел і не стосується всіх видів діяльності (див. Публікація МКРЗ 103).
3. Ст. 33
  • Пп. 1, 2 – фраза «Основна дозова межа індивідуального опромінення населення не повинна перевищувати» не має сенсу – доза не перевищує межу, а не межа - рівень дози.
  • П. 1 - знак «*» після «мілізіверта» не потрібен
  • П. 3 не обмежує макс. дозу аварійного персоналу, на відміну від п. 5.3.6 НРБУ-97 – 250 мЗв.
  • Пп. 7, 8, 9 треба убрати, це уривки із системи рівнів аварійного реагування, ця система має бути викладена (до речі воно так і є) на рівні нормативних документів, а не Закону.

Система компенсацій і відшкодувань має базуватись на відповідних системах обліку і контролю

1. Ч. 14 п. 4 ст. 2 викласти у такій редакції «державний контроль за радіаційною обстановкою і опроміненням населення та персоналу на території України»;

2. Ч. 21 п. 2 ст. 8 викласти у такій редакції «встановлює порядок надання компенсації за перевищення річної основної дозової межі опромінення на підставі даних державного обліку індивідуальних доз;» (див. ч. 6 п. 3 ст. 10).

3. Ч. 6 п. 3 ст. 10 викласти у такій редакції «здійснюють методичне керівництво діяльністю державної системи обліку та контролю індивідуальних доз опромінення персоналу і населення, системи державного контролю за радіаційною обстановкою, експертні оцінки її повноти і достатності, а також проводять аналізи і оцінки стану дозових навантажень населення і персоналу;» (див. ч. 14 п. 4 ст. 2, ч. 2 п. 1 ст. 18, п. 2 ст. 18). Вказані системи згадуються крізь у тексті, але вони не підпадають під управління жодного державного органу.

4. До п. 2 ст. 8 додати:
  • «встановлює порядок державного обліку і контролю індивідуальних доз опромінення пероналу і населення;» (див. ч. 6 п. 3 ст. 10);
  • «встановлює і переглядає перелік населених пунктів за категоріями меж радіоактивно забруднених територій;».
  • «затверджує в установленому порядку: основні дозові межі опромінення людини (ліміти дози), допустимі (похідні) рівні, квоти ліміту опромінення, рівні та порядок звільнення (а також вилучення і виключення), рівні класів радіоактивних відходів, рівні аварійного реагування;»
5. Назву ст. 36 розширити «Система державного обліку та контролю доз персоналу та населення» і відповідно переробити. Інакше система компенсацій за переопромінення і відшкодування не працюватиме!

Втрачені цілі розділи і статті

1. У спеціальній частині відсутній важливий розділ «Поводження з територіями, радіаційно забрудненими в результаті минулої діяльності».

2. У розділі ХІІІ відсутня важлива стаття «Поводження з покинутими (безхозними – рос.) джерелами»

3. У розділі XV відсутня важлива стаття «Здійснення радіаційного контролю на державному кордоні»

4. У розділі XVIII відсутня важлива стаття «Дозиметричний контроль екіпажів повітряних суден» (про це вже велась мова у статті http://urps-notices.blogspot.com/2010/11/blog-post_22.html).

Різне

1. Принцип «розмежування функцій державного управління і практичної діяльності у сфері використання ядерної енергії» (ст. 3) суперечить двом попереднім принципам, якими визнається наявність «державного управління у сфері використання ядерної енергії» і «державного управління діяльністю, пов’язаною з поводженням з радіоактивними відходами».

2. Частини 6, 7 п.1 ст. 6: Верховна Рада точно не займається регулюванням.

3. Ст. 34
  • П. 1 - «місцевими органами державної виконавчої влади» вилучити.
  • П. 2 – «їх розмір» замінити на «їх масштаб»
4. Ст. 37 – це просто відписка, наприклад, де хтось бачив сертифікацію картоплі на базарі.

5. Ст. 38
  • У назві статті і відповідно у тексті втрачена суттєва складова захисту від ТПДПП в будівництві – захист від радону і його ДПР, що еманують у будівлю із ґрунту.
  • П. 1 вельми сумнівне формулювання – незрозуміло про регламенти якої групи йдеться – 1-ї чи 4-ї. Різниця суттєва – у 1-й групі встановлені ліміти доз і допустимі рівні, перевищення яких недопустимо, у 4-й групі встановлені рівні дій, що обмежують концентрацію радіонуклідів, а не опромінення людини, окрім того рівні дій не носять надто жорсткий характер.
6. Ст. 59
  • П. 1 «неприпустимого» вилучити
  • Визначити термін «виробник радіоактивних відходів»

Автор:

О.О.Бондаренко
goo.gl/3E3yN

Пов`язані

Радіоекологія-2014

Національна академія наук України, Міністерство екології та природних ресурсів України, Державне агентство України з управління зоною відчуження, Державна екологічна академія післядипломної освіти...

"Радіоактивний попіл" або Нове слово в російській ТВ пропаганді

«Вести недели» на телеканалі Росія від 16 березня 2014 року пройшли під знаком «ядерного попелу». Дмитро Кисельов, напевно, побив усі рекорди у обсягах брехливої інформації та пропаганди, що може ...

Іран відмовився згортати ядерні програми через агресію Росії проти України?

Як відомо, в листопаді минулого року між Іраном і «міжнародною шісткою» (Росія, США, Китай, Німеччина, Франція і Великобританія) була досягнута угода в Женеві, що набула чинності із січня 2014 рок...

Дописати коментар Default Comments

emo-but-icon
:noprob:
:smile:
:shy:
:trope:
:sneered:
:happy:
:escort:
:rapt:
:love:
:heart:
:angry:
:hate:
:sad:
:sigh:
:disappointed:
:cry:
:fear:
:surprise:
:unbelieve:
:shit:
:like:
:dislike:
:clap:
:cuff:
:fist:
:ok:
:file:
:link:
:place:
:contact:

Переклад

Кількість переглядів

354083

АктуальніОстанніЗавжди

Останні

Нічна Вахта: Атомна енергетика в Україні та світі

 Етер на Українському радіо 27.9.2021Ведучий передачі «Нічна Вахта» на Українському радіо Дмитро Лавров провів розмову з Олегом Бондаренком на тему "Атомна енергетика в Україні та світі"Розмова в...

"Розвиток відчуження" чи відновлення після катастрофи

Наприкінці 2020 року Уряд України оприлюднив інформацію про початок громадського обговорення Стратегії розвитку територій зони відчуження і зони безумовного (обов’язкового) відселення, що зазнали раді...

Загрози безпечної експлуатації АЕС України

Звернення громадських організацій з приводу загроз навколо безпечної експлуатації АЕС і незалежності Держатомрегулювання!Секретарю РНБОДанілову Олексію М'ячеславовичуШановний Олексію М'ячеславовичу!Не...

Crisis - a chance to become stronger / Криза - шанс стати сильнішим

CRISIS - A CHANCE TO BECOME STRONGERКРИЗА - ШАНС СТАТИ СИЛЬНІШИМAre you considering building a start-up? Are you concerned about how to be successful in such a venture, especially during the crisis&nb...

Пожежі у зоні відчуження і уроки Чорнобиля

Знов пожежі у Чорнобильській Зоні Відчуження оголили проблеми, яких ми і досі не подолали. Цього разу очевидною проблемою буквально стала якість повітря, а також його моніторинг. Вірніше відсутні...

Офіційне звернення НЕЦУ стосовно будівництва енергоблоків №№ 3, 4 ХАЕС

Національний екологічний центр України звертається до Прем’єр-міністра України у зв’язку із оприлюдненням ДП «НАЕК «Енергоатом» Звіту з оцінки впливу на довкілля будівництва енергоблоків №№ 3, 4 Х...

Відкрита заява Громадської ради при Державній інспекції ядерного регулювання України

Громадська рада при Державній інспекції ядерного регулювання України 12 лютого 2019 року виступила з відкритою заявою наступного змісту: На засіданні Громадської Ради при Державній інспекції яде...

Модуль знань про Чорнобиль

Якщо ти досі переконаний, що наука - це нудно і нецікаво, то учасники програми «Модуль знань» українського радіо можуть змінити твою думку. Інтерв’ю ведучих Людмили Ляхевич, Андрія Любіча та Ольги ...

10 найкращих розширень для Google Chrome. Ваш браузер може більше.

Коли стандартного набору функцій у браузері не вистачає, його можливості можна розширити за допомогою плагінів. НВ зібрало десять розширень для Google Crome, які полегшать та прискорять роботу в ін...

Архів блогу

item