Чи побачимо світло у кінці тунелю?
Від самого моменту Чорнобильської аварії неодноразово вживались спроби на державному рівні окреслити стратегічні перспективи зони відчужен...
http://urps-notices.blogspot.com/2012/03/blog-post_30.html
Від самого моменту Чорнобильської аварії неодноразово вживались спроби на державному рівні окреслити стратегічні перспективи зони відчуження та основних її складових. Однак, попри чверть сторіччя, що промайнуло з моменту аварії, на сьогодні виразно чіткої, конструктивної, зрозумілої для самих себе концепції (стратегії, політики) на найвищих державних щаблях й досі не сформульовано. Безліч загальнодержавних чорнобильських програм і мантри автоповторів чорнобильських парламентських слухань лише посилюють враження безпорадності держави в цьому питанні. І ось 7 грудня 2011 року на сайті ДАЗВ було оприлюднено проект "Концепції державної політики у сфері розвитку діяльності в Чорнобильській зоні відчуження" (далі - Концепція). Чи побачимо світло у кінці тунелю?
Єдине "але". Концепція відповідає не на поставлене, а на інше питання. Дивимось на назву - замість запропонованої Верховною Радою України назви Концепція Чорнобильської зони відчуження на території України та зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС маємо Концепцію державної політики у сфері розвитку діяльності в Чорнобильській зоні відчуження.
Різниця відчувається. Якщо перший варіант назви визначає коло питань, що турбують і турбуватимуть все українське і світове суспільство, то за другим варіантом назви проглядається інтерес лише працюючих (займається діяльністю) в зоні відчуження.
За своєю суттю будь-яка концепція має нести задум, ідею, проект майбутнього, відображати систему поглядів і розуміння процесів і явищ, що розглядаються.
З цією точки зору поданій Концепції явно бракує креативу і далекоглядного бачення. Зокрема:
Натомість і суспільству і державі конче потрібні відповіді на питання, що сформульовані Верховною Радою України, про майбутнє зони відчуження і Чорнобильської АЕС - цілі, терміни, шляхи.
Тому напрацьований варіант Концепції може бути використаний як фактологічний базис для підготовки всеосяжної концепції вирішення чорнобильської проблеми.
Джерело:
Також читати:
Історія питання
На виконання пункту 16 «Рекомендацій парламентських слухань «Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи», схвалених постановою Верховної Ради України від 5 квітня 2011 року № 3191-VI, передбачено розробити нову Концепцію Чорнобильської зони відчуження на території України та зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС з метою подальшого ефективного використання і розвитку промислового майданчика та виробничої інфраструктури Чорнобильської АЕС та зони відчуження, передбачивши в ній:- активне використання всіх можливостей промислового майданчика ЧАЕС і зони відчуження для потреб атомної та інших галузей промисловості України;
- максимальне залучення кваліфікованого персоналу Чорнобильської АЕС та трудового ресурсу м. Славутича;
- повернення в перспективі відчужених земель до використання в господарському комплексі України.
Аналіз
Важко коментувати, а тим більш критикувати бездоганний (perfect) документ, яким є Концепція. Аналіз поданої Концепції засвідчує, що її без сумніву можна розглядати як добротне стисле (8 стор.) викладення поточного стану справ, поточних виробничих завдань і планів, основоположних принципів і вимог до діяльності. Фактично викладені у Концепції матеріали можна знайти у чинних законодавчих документах, звітах та інших відкритих джерелах. Це те, що зветься компіляцією.Єдине "але". Концепція відповідає не на поставлене, а на інше питання. Дивимось на назву - замість запропонованої Верховною Радою України назви Концепція Чорнобильської зони відчуження на території України та зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС маємо Концепцію державної політики у сфері розвитку діяльності в Чорнобильській зоні відчуження.
Різниця відчувається. Якщо перший варіант назви визначає коло питань, що турбують і турбуватимуть все українське і світове суспільство, то за другим варіантом назви проглядається інтерес лише працюючих (займається діяльністю) в зоні відчуження.
За своєю суттю будь-яка концепція має нести задум, ідею, проект майбутнього, відображати систему поглядів і розуміння процесів і явищ, що розглядаються.
З цією точки зору поданій Концепції явно бракує креативу і далекоглядного бачення. Зокрема:
- Концепція не пропонує конкретні терміни повної ліквідації наслідків Чорнобильської аварії на конкретних ділянках території зони відчуження, конкретні терміни приведення конкретних об’єктів у «екологічно безпечний стан» або виведення їх з експлуатації і, як результат, терміни повернення відчужених земель до використання в господарському комплексі України.
- Концепція (попри свою назву) не пропонує розвитку державної діяльності, а також недержавної діяльності на території зони відчуження.
- Концепція не пропонує конкретних проектів розвитку недержавних секторів економіки зони відчуження щоб збільшити кількість робочих місць, що особливо актуально для мешканців таких міст як Славутич і Поліське. Парадокс полягає в тім, що попри дотримання принципу "максимального залучення кваліфікованого персоналу Чорнобильської АЕС та трудового ресурсу м. Славутича" у відносних одиницях, у абсолютному обчисленні чисельність задіяного персоналу при даній структурі занятості у зоні відчуження щороку скорочується.
Висновки
Затвердження Кабінетом Міністрів України Концепції у поданому вигляді стане черговою констатацією безпорадності Держави у стратегічному осягненні шляхів і цілей позитивного і конструктивного вирішення Чорнобильської проблеми.Натомість і суспільству і державі конче потрібні відповіді на питання, що сформульовані Верховною Радою України, про майбутнє зони відчуження і Чорнобильської АЕС - цілі, терміни, шляхи.
Тому напрацьований варіант Концепції може бути використаний як фактологічний базис для підготовки всеосяжної концепції вирішення чорнобильської проблеми.
Джерело:
Також читати:
- Освоєння земель Чорнобильської зони відчуження ...,, 01 Лют 2011
- Все, що потрібно для припинення Чорнобильської ..., 30 Лип 2011
- Ефективність діяльності державних органів у ..., 24 Лип 2010
- В Чорнобильській зоні у рибалок забирають рибу, 12 Січ 2012
- «Сейф» у зоні вічного відчуження, 28 Лют 2011
- БіБіСі: Володимир Токаревський - чи вирішує нове ..., 21 Кві 2011
- БіБіСі: Юрій Щербак - на ЧАЕС не треба конфайменту, 24 Кві 2011
- Радіо Свобода: Володимир Холоша - стан і ..., 26 Кві 2011
- Чорнобильська зона вироблятиме енергію з ..., 31 Тра 2011
- У Чорнобильській зоні планується обробляти 45 ..., 17 Тра 2011
- Автоматизовані системи радіаційного контролю ..., 08 Вер 2010
- Коли побудують нове укриття над реактором ЧАЕС?, 12 Січ 2012
- Початок будівництва Централізованого сховища ..., 04 Жов 2011
- ТРЗУ: Держава Чорнобиль, 15 Лип 2011
- Для екстремалів відкриті місця страшних у світі ..., 09 Бер 2011
Шановний пане Бондаренко, ДАЗВ вважає за доцільне прокоментувати Вашу статтю.
ВідповістиВидалитиТвердження, що назва проекту Концепції державної політики у сфері розвитку діяльності в Чорнобильській зоні відчуження (далі - проект Концепції) відрізняється від назви, яка запропонована Верховною Радою України, зокрема Концепція Чорнобильської зони відчуження на території України та зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС.
Дійсно, це так, проте розробники при визначенні назви документа керувалися вимогами чинних документів Уряду, зокрема Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою КМУ від 18 липня 2007 р. № 950 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 9 листопада 2011 р. № 1156). Пункт 1 § 56 Регламенту Кабінету Міністрів України передбачає, що для вирішення питань суспільно-економічного життя, які потребують визначення концептуальних засад реалізації державної політики, пріоритетів та стратегічних напрямів соціально-економічного розвитку, послідовності дій, вибору оптимальних шляхів і способів розв’язання проблеми, проведення реформ, розробляється та вноситься на розгляд Кабінету Міністрів політична пропозиція щодо реалізації державної політики, головним елементом якої є Концепція державної політики у сфері...
Отже, на підставі викладеного, документ, який містить концептуальні засади вирішення проблем Чорнобильської зони відчуження не може не мати у своїй назві словосполучення «концепція державної політики у сфері...».
Окрім того, завданням Верховної Ради України було забезпечити активне використання ЗВ для потреб галузей промисловості України. Зважаючи на зазначене і була прийнята назва документа Концепція державної політики у сфері розвитку діяльності в Чорнобильській зоні відчуження.
2. Стосовно того, що проект Концепції не пропонує конкретних термінів повної ліквідації наслідків Чорнобильської аварії, термінів приведення об’єктів у «екологічно безпечний стан» або виведення їх з експлуатації і, як результат, термінів повернення відчужених земель до використання в господарському комплексі.
З цього питання слід зауважити, що повна ліквідація наслідків Чорнобильської аварії неможлива, оскільки зона відчуження та зона обов’язкового (безумовного) відселення забруднена трансурановими елементами і відповідно понад 50% цієї території не буде повернуто до використання без обмежень за радіаційним фактором. Тому, з урахуванням сучасного рівня знань та технологій, близько 1000 км2 зони відчуження залишиться назавжди.
ПРОДОВЖЕННЯ
ВідповістиВидалити3. Зауваження про те, що Концепція не пропонує розвитку державної, а також недержавної діяльності на території зони відчуження, не відповідає дійсності, оскільки в розділі «Шляхи і способи розв'язання проблеми» проекту Концепції відображені напрями державної діяльності у сфері використання ядерної енергії, зокрема: використання ЗВ для впровадження державної політики у сфері використання ядерної енергії – будівництво сховищ РАВ, централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива тощо.
Також в проекті Концепції зазначені недержавні (тобто що можуть реалізуватися приватними структурами) напрями діяльності на територіях ЗВ та ЗБВ, а саме: проекти у сфері «зеленої» енергетики, екологічні та природоохоронні проекти тощо.
4. Про максимальне залучення кваліфікованого персоналу Чорнобильської АЕС та трудового ресурсу м. Славутича.
Просте арифметичне збільшення чисельності персоналу у зоні відчуження призведе до збільшення колективної дози його опромінення, тому ДАЗВ принципово проти такого збільшення. Крім цього, в розділі «Оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для реалізації Концепції» зазначено, що при реалізації Концепції необхідно максимально залучати кваліфікований персонал Чорнобильської АЕС та інших підприємств ЗВ і ЗБВ до робіт на цих територіях, у тому числі підприємств, які здійснюють діяльність на етапах створення та експлуатації об’єктів, призначених для поводження з РАВ.
У той же час проект Концепції передбачає розвиток високотехнологічного виробництва, яке дозволить мінімізувати колективну дозу опромінення персоналу.
Висновок
Використання усіх можливостей проммайданчика Чорнобильської АЕС і зони відчуження для потреб атомної та інших галузей промисловості України може мати місце лише за умови розвитку діяльності у зоні відчуження, що і відображено в проекті Концепції, та відповідає завданням, що поставлені Верховною Радою України.