Чи побачимо світло у кінці тунелю?

Від самого моменту Чорнобильської аварії неодноразово вживались спроби на державному рівні окреслити стратегічні перспективи зони відчужен...

Від самого моменту Чорнобильської аварії неодноразово вживались спроби на державному рівні окреслити стратегічні перспективи зони відчуження та основних її складових. Однак, попри чверть сторіччя, що промайнуло з моменту аварії, на сьогодні виразно чіткої, конструктивної, зрозумілої для самих себе концепції (стратегії, політики) на найвищих державних щаблях й досі не сформульовано. Безліч загальнодержавних чорнобильських програм і мантри автоповторів чорнобильських парламентських слухань лише посилюють враження безпорадності держави в цьому питанні. І ось 7 грудня 2011 року на сайті ДАЗВ було оприлюднено проект "Концепції державної політики у сфері розвитку діяльності в Чорнобильській зоні відчуження" (далі - Концепція). Чи побачимо світло у кінці тунелю?

Історія питання

На виконання пункту 16 «Рекомендацій парламентських слухань «Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи», схвалених постановою Верховної Ради України від 5 квітня 2011 року № 3191-VI, передбачено розробити нову Концепцію Чорнобильської зони відчуження на території України та зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС з метою подальшого ефективного використання і розвитку промислового майданчика та виробничої інфраструктури Чорнобильської АЕС та зони відчуження, передбачивши в ній:
  • активне використання всіх можливостей промислового майданчика ЧАЕС і зони відчуження для потреб атомної та інших галузей промисловості України;
  • максимальне залучення кваліфікованого персоналу Чорнобильської АЕС та трудового ресурсу м. Славутича;
  • повернення в перспективі відчужених земель до використання в господарському комплексі України.

Аналіз

Важко коментувати, а тим більш критикувати бездоганний (perfect) документ, яким є Концепція. Аналіз поданої Концепції засвідчує, що її без сумніву можна розглядати як добротне стисле (8 стор.) викладення поточного стану справ, поточних виробничих завдань і планів, основоположних принципів і вимог до діяльності. Фактично викладені у Концепції матеріали можна знайти у чинних законодавчих документах, звітах та інших відкритих джерелах. Це те, що зветься компіляцією.

Єдине "але". Концепція відповідає не на поставлене, а на інше питання. Дивимось на назву - замість запропонованої Верховною Радою України назви Концепція Чорнобильської зони відчуження на території України та зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС маємо Концепцію державної політики у сфері розвитку діяльності в Чорнобильській зоні відчуження.

Різниця відчувається. Якщо перший варіант назви визначає коло питань, що турбують і турбуватимуть все українське і світове суспільство, то за другим варіантом назви проглядається інтерес лише працюючих (займається діяльністю) в зоні відчуження.

За своєю суттю будь-яка концепція має нести задум, ідею, проект майбутнього, відображати систему поглядів і розуміння процесів і явищ, що розглядаються.

З цією точки зору поданій Концепції явно бракує креативу і далекоглядного бачення. Зокрема:
  • Концепція не пропонує конкретні терміни повної ліквідації наслідків Чорнобильської аварії на конкретних ділянках території зони відчуження, конкретні терміни приведення конкретних об’єктів у «екологічно безпечний стан» або виведення їх з експлуатації і, як результат, терміни повернення відчужених земель до використання в господарському комплексі України.
  • Концепція (попри свою назву) не пропонує розвитку державної діяльності, а також недержавної діяльності на території зони відчуження.
  • Концепція не пропонує конкретних проектів розвитку недержавних секторів економіки зони відчуження щоб збільшити кількість робочих місць, що особливо актуально для мешканців таких міст як Славутич і Поліське. Парадокс полягає в тім, що попри дотримання принципу "максимального залучення кваліфікованого персоналу Чорнобильської АЕС та трудового ресурсу м. Славутича" у відносних одиницях, у абсолютному обчисленні чисельність задіяного персоналу при даній структурі занятості у зоні відчуження щороку скорочується.

Висновки

Затвердження Кабінетом Міністрів України Концепції у поданому вигляді стане черговою констатацією безпорадності Держави у стратегічному осягненні шляхів і цілей позитивного і конструктивного вирішення Чорнобильської проблеми.

Натомість і суспільству і державі конче потрібні відповіді на питання, що сформульовані Верховною Радою України, про майбутнє зони відчуження і Чорнобильської АЕС - цілі, терміни, шляхи.

Тому напрацьований варіант Концепції може бути використаний як фактологічний базис для підготовки всеосяжної концепції вирішення чорнобильської проблеми.

Джерело:
Також читати:
Також класифікована вибірка статей за чорнобильською тематикою представлено на сторінці (посилання Чорнобиль у верхньому меню блогу):

Пов`язані

Чорнобиль 780115174552544136

Дописати коментар Default Comments

  1. Шановний пане Бондаренко, ДАЗВ вважає за доцільне прокоментувати Вашу статтю.
    Твердження, що назва проекту Концепції державної політики у сфері розвитку діяльності в Чорнобильській зоні відчуження (далі - проект Концепції) відрізняється від назви, яка запропонована Верховною Радою України, зокрема Концепція Чорнобильської зони відчуження на території України та зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС.
    Дійсно, це так, проте розробники при визначенні назви документа керувалися вимогами чинних документів Уряду, зокрема Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою КМУ від 18 липня 2007 р. № 950 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 9 листопада 2011 р. № 1156). Пункт 1 § 56 Регламенту Кабінету Міністрів України передбачає, що для вирішення питань суспільно-економічного життя, які потребують визначення концептуальних засад реалізації державної політики, пріоритетів та стратегічних напрямів соціально-економічного розвитку, послідовності дій, вибору оптимальних шляхів і способів розв’язання проблеми, проведення реформ, розробляється та вноситься на розгляд Кабінету Міністрів політична пропозиція щодо реалізації державної політики, головним елементом якої є Концепція державної політики у сфері...
    Отже, на підставі викладеного, документ, який містить концептуальні засади вирішення проблем Чорнобильської зони відчуження не може не мати у своїй назві словосполучення «концепція державної політики у сфері...».
    Окрім того, завданням Верховної Ради України було забезпечити активне використання ЗВ для потреб галузей промисловості України. Зважаючи на зазначене і була прийнята назва документа Концепція державної політики у сфері розвитку діяльності в Чорнобильській зоні відчуження.

    2. Стосовно того, що проект Концепції не пропонує конкретних термінів повної ліквідації наслідків Чорнобильської аварії, термінів приведення об’єктів у «екологічно безпечний стан» або виведення їх з експлуатації і, як результат, термінів повернення відчужених земель до використання в господарському комплексі.

    З цього питання слід зауважити, що повна ліквідація наслідків Чорнобильської аварії неможлива, оскільки зона відчуження та зона обов’язкового (безумовного) відселення забруднена трансурановими елементами і відповідно понад 50% цієї території не буде повернуто до використання без обмежень за радіаційним фактором. Тому, з урахуванням сучасного рівня знань та технологій, близько 1000 км2 зони відчуження залишиться назавжди.

    ВідповістиВидалити
  2. ПРОДОВЖЕННЯ

    3. Зауваження про те, що Концепція не пропонує розвитку державної, а також недержавної діяльності на території зони відчуження, не відповідає дійсності, оскільки в розділі «Шляхи і способи розв'язання проблеми» проекту Концепції відображені напрями державної діяльності у сфері використання ядерної енергії, зокрема: використання ЗВ для впровадження державної політики у сфері використання ядерної енергії – будівництво сховищ РАВ, централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива тощо.
    Також в проекті Концепції зазначені недержавні (тобто що можуть реалізуватися приватними структурами) напрями діяльності на територіях ЗВ та ЗБВ, а саме: проекти у сфері «зеленої» енергетики, екологічні та природоохоронні проекти тощо.

    4. Про максимальне залучення кваліфікованого персоналу Чорнобильської АЕС та трудового ресурсу м. Славутича.

    Просте арифметичне збільшення чисельності персоналу у зоні відчуження призведе до збільшення колективної дози його опромінення, тому ДАЗВ принципово проти такого збільшення. Крім цього, в розділі «Оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для реалізації Концепції» зазначено, що при реалізації Концепції необхідно максимально залучати кваліфікований персонал Чорнобильської АЕС та інших підприємств ЗВ і ЗБВ до робіт на цих територіях, у тому числі підприємств, які здійснюють діяльність на етапах створення та експлуатації об’єктів, призначених для поводження з РАВ.
    У той же час проект Концепції передбачає розвиток високотехнологічного виробництва, яке дозволить мінімізувати колективну дозу опромінення персоналу.

    Висновок

    Використання усіх можливостей проммайданчика Чорнобильської АЕС і зони відчуження для потреб атомної та інших галузей промисловості України може мати місце лише за умови розвитку діяльності у зоні відчуження, що і відображено в проекті Концепції, та відповідає завданням, що поставлені Верховною Радою України.

    ВідповістиВидалити

emo-but-icon

Переклад

Кількість переглядів

Останні

Архів блогу

item