TaaS "Uber Ales" або переосмислення транспорту 2020-2030
http://urps-notices.blogspot.com/2017/07/taas-uber-ales-2020-2030.html
Дослідження масштабів і наслідків майбутньої автомобільної революції |
Мета дослідження - максимально точно відобразити тенденції в автомобільних технологіях сьогоднішнього дня і привернути увагу до їхніх масштабів. Будь-які висновки є лише думками авторів, а не фактами.
Виявлені зміни можуть відбутися швидше через вдосконалення технологій або збільшення витрат. З огляду на безліч проектів в сфері A-EV (безпілотних електрокарів), ранні прототипи TaaS (бізнес-моделі перевезень на вимогу або скорочення від "Transport as a Service") можуть бути сприйняті негативно, що в підсумку може призвести до перемикання громадськості на дорогі й застарілі технології.
Аналіз заснований на даних про найбільші продажі автомобілів в кожній з трьох категорій: малі, середні та розкішні авто. Для базових моделей (ICE) це Honda Civic, Toyota Camry і Mercedes S-Class. Для електрокарів - Nissan Leaf, Chevrolet Bolt і Tesla Model S.
До 2030 року 95% маршрутів буде обслуговуватися автономними автомобілями, що належать корпораціям. Це можна вважати однією з найбільших технологічних революцій транспорту в історії. Така бізнес-модель отримала назву TaaS.
TaaS ставить під загрозу сучасну транспортну і нафтову промисловість, але криза застарілої моделі транспортної економіки дасть дорогу надприбуткам в економіці TaaS, що дозволить заощадити до $5600 щомісяця кожній американській родині.
Термінологія
AV і EV (безпілотний і електричний автомобілі) описують типи транспортних засобів. A-EV - повністю безпілотний автомобіль п'ятого рівня. ICE - базова модель авто, що включає в себе ПО і апаратне забезпечення.Pre-TaaS - онлайн-платформа, яка управляє транспортуванням на вимогу шляхом підключення пасажирів і водіїв транспортних засобів через мобільні додатки. Приклади таких компаній: Uber, Lyft і Didi.
TaaS (transport-as-a-service) - платформа транспортної мережі, яка управляє транспортуванням на вимогу за допомогою A-EV.
VOS - операційна система автомобіля на основі штучного інтелекту (AI). IO - бізнес-модель індивідуальної власності власника ТЗ.
З'являються нові ключові показники для транспортної галузі - пасажирська і автомобільна миля. Вартість за пасажирську милю сьогодні відповідає вартості автомобільної милі. У майбутньому вартість автомобільної милі може ділитися між декількома пасажирами.
Короткі висновки:
- Ринок автономних ТЗ буде поповнюватися, породжуючи висококонкурентне середовище, забезпечене поліпшеним рівнем обслуговування. До Uber, Lyft і Didi приєднаються нові гравці.
- З метою економії двигуни внутрішнього згоряння поступово замінюються електричними. Витрати на технічне обслуговування, енергетику, фінансування і страхування зменшаться. В результаті TaaS запропонує варіанти, які будуть до десяти разів дешевше в експлуатації, ніж існуючі автомобілі.
- Перехід до TaaS охопить спочатку міста, потім сільську місцевість. Економія коштів виявиться пріоритетом, що спричинить за собою широке поширення безпілотних автомобілів.
- Ефективна експлуатація транспортних засобів (кожен автомобіль буде використовуватися щонайменше в десять разів більше, ніж автомобілі, що належать індивідуальним власникам) означає, що їх число скоротиться.
- До 2030 року 40% усіх транспортних засобів буде як і раніше мати індивідуальних власників, але частка їх використання скоротиться до 5%. Поведінкові проблеми, такі як любов до водіння, страх перед новими технологіями або звичка, створять первинні бар'єри для переходу на нові автомобілі. Компанії Pre-TaaS інвестують мільярди доларів у розвиток технологій і послуг для вирішення цих проблем.
Економіка
До 2030 року економія на транспортних витратах призведе до збільшення річного доходу для домашніх господарств в США на загальну суму в $1 трлн, що позитивно позначиться на ВВП країни.Кількість пасажирських автомобілів на американських дорогах скоротиться з 247 млн до 44 млн. Попит на нові автомобілі різко впаде: щорічно буде випускатися на 30% менше легкових і вантажних транспортних засобів. Автовиробники можуть залишитися в низькорентабельному бізнесі, виступати в якості високопродуктивних збирачів A-EV або провайдерів TaaS. На всіх ринках збережеться висока конкуренція.
Попит на нафту досягне 100 млн барелів на добу до 2020 року і знизиться до 20 млн барелів до 2030 року. Вже в 2021 році коливання цін на нафту будуть позначатися на автомобільній галузі, непропорційно впливаючи на різні родовища, компанії і країни. Скоротиться кількість робочих місць, що потребують втручання політичних інститутів.
З одного боку, збільшення наявного доходу домашніх господарств сприятиме збільшенню витрат, що позитивно позначиться на зростанні зайнятості в економіці. З іншого боку, TaaS скоротить кількість робочих місць в зруйнованих секторах. У 2016 році ринок послуг Pre-TaaS виріс в три рази в порівнянні з минулим роком.
Екологія
Зміни приведуть до різкого скорочення забруднення повітря. TaaS знизить попит на енергію на 80%, викиди вихлопних газів - на 90%. За умови, що основна частка вироблення електрики припадатиме на сонячну і вітрову енергетику, до 2030 року ми зможемо повністю відмовитися від використання вуглецевого палива.Зараз на транспортний сектор припадає 26% викидів вуглекислого газу в США. Викиди від виробництва A-EV з урахуванням на кожну автомобільну милю знизяться на 33-54%. Однак існує думка, що виробництво EV сильніше забруднює повітря, ніж виробництво ICE, через викиди, пов'язаних з виробництвом літієво-іонних батарей.
Соціальна політика
У 2015 році в дорожньо-транспортних пригодах по всьому світу загинуло 1,25 млн осіб. Щороку до 50 млн отримують несмертельні травми.TaaS дозволить підвищити мобільність і значно скоротити соціальну нерівність через відсутність доступу до транспорту. Соціальні інститути будуть доступні і безпечні, громадський і приватний транспорт зіллються в одне. Виникне «спільність» TaaS, яка передбачає спільні подорожі з іншими людьми, що не перебувають в родині або соціальної групи пасажира - еквівалент сьогоднішнього Uber Pool або Lyft Line.
П'ять мільйонів робочих місць по всій країні можуть бути втрачені через самозайняті транспортні засоби (включаючи 3,5 млн водіїв вантажівок), що відповідає 3% робочої сили США.
Кінець індивідуального володіння автомобілем
До 2030 року після схвалення регулюючими органами повністю автономних транспортних засобів 95% всіх миль США будуть обслуговуватися TaaS. При цьому вартість поїздки для кінцевого споживача скоротиться в десять разів, що змусить власників особистих автомобілів відмовитися від одноосібного володіння. Замість цього вони будуть мати до них доступ в міру необхідності.Дані Мінтранспорта США про розподіл миль між A-EV та ICE |
У міру вдосконалення технологій витрати продовжуватимуть зменшуватися. Це пов'язано з тим, що особисті автомобілі використовуються 4% часу, простоюючи на стоянках решта 96%. Автомобілі, які використовуються по моделі TaaS, будуть завантажені роботою 40% часу.
A-EV за своєю природою більш надійні і ефективні, ніж транспортні засоби ICE. При їх використанні на 80% знизиться вартість технічного обслуговування, на 90% - страхові виплати, на 70% - витрати на паливо.
Динаміка продажів нових автомобілів |
Порушення, які TaaS принесе в авторинок:
Вагома різниця у вартості призведе до того, що потенційні покупці автомобілів перестануть купувати нові ТЗ, а це в свою чергу спричинить швидке скорочення їх виробництва.Буде збільшуватися частка старих автомобілів в загальній кількості ТЗ.
Як наслідок: компанії будуть змушені підняти ціни на нові автомобілі ICE, вартість перепродажу різко впаде, нові моделі стануть ще більш непривабливі. З цього моменту спіраль технологічного зсуву 2020-х років буде розкручуватися все сильніше і сильніше.
Дорога до вільного транспорту
TaaS буде дешевше і зручніше, ніж більшість видів сучасного громадського транспорту. Очікується, що такі автомобілі будуть в значній мірі відрізнятися за розміром: від двох до 40 місць.Можливість знизити ризик нещасних випадків і несподіваних простоїв забезпечує високу доступність такого транспорту. Спеціальна підготовка і людський фактор більше не мають першорядного значення.
Є й інші джерела доходів TaaS, що дозволяють знизити ціни. A-EV можуть генерувати додаткові потоки доходів, в тому числі від зборів за розваги, рекламу, монетизацію даних і продажу продуктів харчування і напоїв. Це створить більше доходів для власників флоту, що може бути використано для скорочення витрат на поїздки для споживачів або збереження прибутку.
Є багато ранніх послідовників TaaS (інваліди, пенсіонери, що живуть на фіксованих доходах, сім'ї середнього класу, які намагаються залишитися в містах), які забезпечать необхідну кількість користувачів платформи на ранніх етапах. TaaS можна буде використовувати не тільки для роботи, але і для походу в супермаркет, що приверне нових користувачів.
Заправні станції, ремонтні майстерні та дилери будуть закриті спочатку в містах, а потім в передмістях. Це зробить обслуговування стандартних ТЗ ще дорожчим і відніматиме більше часу. Запчастини дорожчатимуть через складнощі з доставкою.
Страхові витрати для водіїв підвищаться, оскільки страхова індустрія, заснована на даних, буде оцінювати людське водіння як процес, пов'язаний з підвищеним ризиком. У певний момент люди стануть водити гірше TaaS, вони будуть гальмувати рух. Згодом соціальний тиск призведе до закликів обмежити райони, куди буде допускатися неавтономний транспорт.
Вартість однієї пасажирської милі стане ключовою метрикою, і ринок буде на боці тих, хто знижує цей показник. Нинішні ринкові стимули для виробників (продаж автомобілів і заробляння грошей на ремонті) винагороджують протилежну модель за життєві і експлуатаційні витрати.
Відносні витрати на милю ICE проти EV |
Існує ризик олігополії, при якій кілька провідних провайдерів будуть диктувати цінові умови. Однак цей ризик мінімальний, оскільки кожне місто - це окремий ринок, і будь-який конкурент (інвестор, виробник або платформа) може придбати місцевий флот і підірвати монопольне ціноутворення.
Політичні передумови
Політики можуть допомогти прискорити або відстрочити перехід до TaaS. Перше і найважливіше рішення полягає в тому, чи слід усувати бар'єри на національному рівні.Що може підштовхнути уряд до лобіювання платформ TaaS:
- Досягнення лідерства в технології, оскільки країни і міста прагнуть отримати перевагу першопрохідця в розвитку технологій A-EV.
- Збільшення ВВП завдяки скороченню часу на логістику.
- Скорочення витрат бюджетного сектора через низькі витрати на інфраструктуру доріг.
- Поліпшення якості життя за рахунок підвищення мобільності тих, хто не не має доступу до транспорту, більш чистого повітря, меншого числа жертв на дорогах і здатності уряду виконувати свої завдання в області зміни клімату.
Передбачається, що він буде доставляти власника з дому на роботу, після чого відправиться назад, щоб припаркуватися будинку і чекати закінчення робочого дня. Цей AV все одно буде припаркований в 96% випадків. Так що пройдуть роки, перш ніж наші звички дозволять нам перейти до нового рівня споживання.
Пропозиція TaaS чуйно реагує на попит, враховуючи можливості для бізнесу і загрозу для підприємств. Оскільки ключові технології A-EV поліпшуються експоненціально, точка розлому може статися вже в 2021 році, а в деяких областях навіть раніше - в 2019 або 2020 році.
Впровадження відбуватиметься за кілька періодів:
- Фаза 0. Попередній офіційний дозвіл. Незважаючи на те, що в деяких регіонах існує політична опозиція, ідея автомобільної служби все більше приймається суспільством. Вона вже стає політично прийнятною, скоро вона стане кращою. Рівень автономності ТЗ буде залежати не від технічних можливостей, а від правового регулювання.
- Фаза 1. Рання адаптація. Через один-три роки число безпілотників буде перевищувати число автомобілів IO в мегаполісах. Власники автомобілів перестануть купувати нові та почнуть продавати свої.
- Фаза 2. Основна адаптація. TaaS заповнює передмістя і сільську місцевість. Все більше користувачів відмовляються від одноосібного володіння автомобілем. Набувають популярності закони про заборону ICE і неавтономних транспортних засобів.
- Фаза 3. Фаза основних змін. Через вісім-десять років повністю зміниться роль громадського транспорту. Суспільство потребує, щоб TaaS була доступна для всього населення, як це було раніше з наданням телефонії, води і електрики.
Багаті залишаться невмотивованими економією. Єдиний контраргумент полягає в тому, що людям, чий час дорого коштує, краще працювати в дорозі замість того, щоб керувати автомобілем.
До останньої групи належать ті, хто не переключається на TaaS через цілу низку особистих причин, включаючи неприйняття до змін, недовіри до нової технології та обмеження свободи.
Наслідки для існуючої автомобільної промисловості
Річний дохід в розмірі $10 трлн в існуючих мережах поставок транспортних засобів та нафтопродуктів різко скоротиться. При збільшенні числа пасажирів сумарний дохід від них буде знижуватися. Розмір парку транспортних засобів знизиться більш ніж на 80%.Майже $50 млрд доходу від податків на бензин будуть втрачені в США з переходом до A-EV. В цьому випадку уряду, бюджети яких залежать від цього доходу, можуть перейти на податкові милі замість паливного збору.
Маржа у виробництві автомобілів зменшиться, що стане неприємним наслідком для компаній, які виробляють транспортні засоби. У майбутньому можливі чотири загальні стратегії для виробників:
- Фокус на виробництві та складанні устаткування - ринок збірки автомобілів TaaS стане великим і низькорентабельним бізнесом.
- Створення та експлуатація автопарків для постачальників TaaS. Бізнес-модель, сенс якої в продажу довговічних автомобілів замість продажу великої кількості ТЗ.
- Перекваліфікація в якості постачальника платформи TaaS.
- Виробники можуть прагнути бути вертикально інтегрованими постачальниками послуг A-EV і TaaS, беручи участь у всіх ланках ланцюжка створення вартості, включаючи виробництво, експлуатацію флоту, платформу TaaS і розвиток операційної системи транспортного засобу. Так уже надходять Ford, General Motors і Nissan.
Настане криза нафтової промисловості. Основний удар припаде на нафтовидобувальників США. 58% нафтовидобутку стане економічно неспроможною. Аналогічна ситуація складеться для Канади, Бразилії, Мексики, Анголи та Сполученого Королівства.
У країнах Перської затоки, навпаки, 95% нафти залишаться комерційно життєздатними, хоча Саудівська Аравія, Ірак і Росія будуть змушені значно знизити ціни. Але якщо ці країни продовжать зберігати високу залежність від експорту нафти, ціновий колапс вплине на їх державні витрати і економічне зростання.
Дорогі нафтові родовища будуть закриті. Нафтові танкери, трубопроводи, нафтохімічні установки і нафтопереробні заводи опиняться в скрутному становищі. Найоптимальнішим шляхом для компаній в цьому випадку буде продаж високозатратних активів або самих компаній. Внаслідок цього нафтова промисловість лобіюватиме відмову від автономних технологій.
В даний час виробництво і проектування EV мають певні вимоги до таких ресурсів, як літій, нікель, кобальт і кадмій. Літієві батареї сьогодні - найважливіша складова EV. З огляду на зростаючий попит на ці матеріали, виявлення ризиків і нестабільність в стратегіях матеріального постачання мають вирішальне значення для майбутнього галузі.
Термін служби транспортного засобу
Термін служби транспортного засобу добігає кінця, коли стає економічно невигідно продовжувати його ремонтувати. Аналіз ділить критичні елементи A-EV на чотири основні категорії: трансмісія і акумулятор, корпус, витратні матеріали, електроніка і датчики.Головний фактор - працездатність акумулятора автомобіля. Терміном служби в цьому випадку вважається той термін, при якому його ємність знижується до 80%. Очікується, що граничний пробіг A-EV складе 500 тисяч миль до 2021 року. Це в 2,5 рази більше, ніж пробіг ICE в тому ж році (200 тисяч миль).
Ринок буде винагороджувати компанії, які досягають максимально можливого терміну служби при мінімально можливих витратах. Батареї зношуються від часу і частоти використання.
Дані, зібрані від 500 власників Tesla Model S, показали знос батареї тільки на 5% після 50 тисяч миль і на 8% після 100 тисяч миль, що дозволяє заряджати батареї 2,5-3 тисячі разів раніше, ніж буде потрібно їх заміна. Є підстави очікувати до 2030 року підвищення працездатності до 5 тисяч циклів.
Ремонт або заміна гальм, шин, фар, датчиків та інших витратних матеріалів можуть бути легко здійснені і враховуються в категорії витрат на технічне обслуговування. Програмне забезпечення буде регулярно оновлюватися. При цьому, як стверджують аналітики, життєвий цикл бортового комп'ютера (до п'яти років) дозволяє йому без заміни прослужити весь термін використання ТЗ.
Зони відповідальності в ДТП
Згідно з даними про безпеку, передбачається скорочення на 90% кількості нещасних випадків за участю A-EV в порівнянні з ICE. Це пов'язано з тим, що 94% зіткнень ICE відбуваються через людську помилку. Очікується, що безпілотні авто будуть в п'ять разів безпечніше, ніж автомобілі, керовані людьми, до 2020 року. А до 2022 року - в десять разів безпечніше.Величезна перевага програмного забезпечення полягає в тому, що все, що дізнається будь-який транспортний засіб, дізнаються і інші ТЗ цієї мережі. Таким чином вони можуть навчатися один у одного.
Джерела: