Віктор Балога і все, все, все
Днями шановане Дзеркало тижня розмістило на своїх шпальтах розлоге інтерв'ю з Міністром надзвичайних справ України Віктором Балого...
https://urps-notices.blogspot.com/2012/04/blog-post.html
Днями шановане Дзеркало тижня розмістило на своїх шпальтах розлоге інтерв'ю з Міністром надзвичайних справ України Віктором Балогою. Коло питань дуже широке і стосується у першу чергу питань безпеки, зокрема: системи «112», реформування МНС, стану пожежної безпеки на діючих АЕС України, стану виконання чорнобильських програм у зоні відчуження.
За інформацією пана Міністра має відбутися широка реформа всього сегмента держави, який відповідальний за безпеку людини. В об’єднане МВС потрібно перевести інші відомства, які займаються питаннями міграції, кордону. Паралельно вивести служби з функціями, котрі невластиві європейським поліцейським. Наприклад, реєстраційні та дозвільні. Якщо коротко — маємо створити правоохоронний орган із широкими повноваженнями і такою ж широкою відповідальністю, який поверне довіру громадян. Зараз готується відповідний указ президента. Його розробляють кілька відомств під координацією Мін’юсту.
Президент своїм указом затвердив положення про міністерство, в якому чітко записано, що впровадження та обслуговування системи «112» належить до функцій МНС. Після цього ніхто в уряді не міг сперечатися з цього питання.
Створення в Україні аналога американської 911 говорять уже кілька останніх років. А за роботу взялися торік у червні, коли Президент України дав МНС відповідні доручення і почалися перші контакти з розробниками. Американці за 700 тис. доларів із їхнього бюджету підготували техніко-економічне обґрунтування системи. Уряд виділив 452 млн. гривень на перший етап робіт. Було знайдено і підготовлено приміщення для розміщення центрів «112» у містах проведення матчів футбольного чемпіонату Європи. У травні такі центри мають почати працювати. Верховна Рада прийняла закон про систему «112». Модернізовано телекомунікаційну мережу МНС.
Уже завершено тендер на придбання обладнання та послуг. Його виграла американська компанія Hewlett-Packard. Поки що справи йдуть за планом, і, як очікується, систему «112» впровадять у Львові, Харкові, Донецьку, Києві та області до початку Євро-2012. Повністю мережа має почати працювати по всій країні у 2013 році.
Якщо МНС буде реформоване й матиме статус служби в МВС, то, відповідно, вона координуватиметься цим міністерством, як і інші рятувальні служби. МНС готово до об’єднання з МВС. Тепер структурна реорганізація згідно із західними стандартами очікується від МВС. Але вони ще фактично не починали роботи.
Ціна реформування МНС підраховуватиметься, коли остаточно, до дрібниць, стане зрозумілою конструкція нового МВС (чи як там його назвуть). Від цього залежатиме штат, а отже — кількість звільнених або зарахованих. Зрозуміло, що це забере з бюджету досить велику суму, але питання того варте. Тримати автономно таку кількість споріднених структур — це вже збитки плюс неефективність.
Днями Міністр надзвичайних ситуацій України написав відкритого листа Міністрові енергетики та вугільної промисловості з проханням втрутитися в ситуацію із забезпеченням пожежної безпеки на діючих атомних електростанціях України. Які причини спонукали до цього кроку?
По-перше, енергоблоки всіх наших АЕС — від найстарших до введених в експлуатацію 2004 року — на 65 відсотків свій ресурс відпрацювали. Всю пожежну автоматику, встановлену на них, проектували й монтували в радянські часи. Зрозуміло, що фізично, і тим більше морально, це обладнання себе вичерпало. Оскільки такого вже давно не виробляють, замінювати або лагодити його нічим. Крім того, ця техніка не сертифікована за українським законодавством і тому не може застосовуватися на АЕС.
Висновок: подальша експлуатація систем пожежної автоматики не гарантує безпеки діючих енергоблоків. Це — об’єктивна реальність, замовчувати чи ігнорувати яку безвідповідально і межує зі злочином.
Компанія «Енергоатом» викреслила протипожежні заходи на атомних електростанціях із переліку пріоритетних. Причина проста: немає грошей. Терміни виконання протипожежних робіт зривалися, і не раз. На них виділялися копійки, які залишалися від фінансування пріоритетів.
Держінспекція техногенної безпеки, яка підпорядкована МНС, у цій ситуації практично безсила. Згідно із законом, вона не може заборонити експлуатацію енергоблока, на якому не дотримуються протипожежних норм.
Відповідно до закону, за безпечне використання ядерної енергії відповідає Держінспекція ядерного регулювання. З необхідної кількості споруд для цивільного захисту населення, яке мешкає навколо станцій, є близько половини. З них лише третина готова до використання за призначенням у разі аварії на АЕС. Є проблеми і на той випадок, коли виникне необхідність у санітарній обробці при викиді радіації, і зі створенням достатніх запасів засобів дезактивації.
Торік було зібрано 550 млн. євро на реалізацію чорнобильських проектів. Чи вистачить коштів? - Нині на Чорнобильській станції одночасно виконується кілька міжнародних проектів. Їх кінцевою метою є остаточне зняття ЧАЕС із експлуатації і повна екологічна безпечність об’єкта «Укриття».
Ключовими для безпеки є два проекти: спорудження захисної арки над зруйнованим 4-м енергоблоком і будівництво сховища відпрацьованого ядерного палива №2. Вони повністю фінансуються Європейським банком реконструкції та розвитку з Чорнобильського фонду і Рахунку ядерної безпеки. Гроші надають країни-донори.
Уточнена вартість робіт на «Укритті» - 1 млрд. 540 млн. євро. СВЯП-2 коштує 255 млн. євро. Як відомо, на початок минулого року на все це не вистачало 740 млн. За підсумками київської конференції у квітні і наступних переговорів, держави-донори оголосили, що потрібна сума набереться. Зараз іде наповнення фондів. За укладеними контрактами, зібраних грошей має вистачити, щоб завершити обидва проекти у 2015 році.
Як контролюється витрачання цих коштів? Як подолати корупційну складову у будівництві таких великих об’єктів? - Проекти фінансує ЄБРР. Він же й адмініструє видатки. Уряд України або ЧАЕС до цього не мають ані найменшого стосунку. Банк платить за роботи, послуги, товари безпосередньо виконавцям або постачальникам.
Від імені замовника, а це Чорнобильська АЕС, проектами керує Група управління. Наприклад, для робіт на «Укритті» таку групу створено консорціумом американських компаній Bechtel і Battelle згідно з процедурами ЄБРР. Саме Група управління проводить тендери, визначає їх переможців і укладає контракти. Уповноважені представники ЄБРР перевіряють звіти, рахунки та іншу документацію щодо кожного проекту.
Тому всі закиди про якусь там корупцію під час реалізації чорнобильських проектів - це беззмістовна балаканина. Особливо недовірливим скажу, що фінансовий стан фонду «Укриття» щороку перевіряють відомі аудиторські компанії. Зокрема Pricewaterhouse Coopers. Гадаю, в її авторитеті мало хто сумнівається. Результати аудитів ретельно розглядаються асамблеями донорів. Поки що інформація про виявлені корупційні ознаки ніде не була оприлюднена.
Джерело: