Приречені наступати на граблі?
Нещодавно до Верховної Ради надійшов проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист гром...
https://urps-notices.blogspot.com/2011/05/blog-post_23.html
Нещодавно до Верховної Ради надійшов проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (стосовно підвищення ефективності та гарантій соціального захисту) за №8453 від 28.04.2011.
Проектом запропоновано підвищити норми деяких "чорнобильських" фінансових компенсацій на харчування громадянам, віднесеним до категорії 1 (ст. 20), категорії 2 (ст. 21) і проживаючих на територіях радіоактивного забруднення (ст. 37) .
Чи досягне Закон у запропонованому вигляді поставлені цілі, а саме: підвищення ефективності та гарантій соціального захисту громадян України. З цього приводу є певні сумніви, які викладені нижче.
Багато було сказано і визнано на державному рівні про наявність істотної заборгованості держави (біля 2 млрд. грн.) своїм громадянам по певним категоріям "чорнобильських" виплат. І це лише та частина державного боргу яка визнана рішеннями судів, що вступили в законну силу. Зокрема ми писали про це тут.
Виникає питання про доцільність підвищення такого роду виплат, коли під сумнівом є спроможність держави взагалі надати ці кошти, коли суди, державні місцеві органи соціального забезпечення і громадяни переобтяжені своєю участю у марних численних судових спорах по питанню, яке у жодної з сторін, за великим рахунком, не викликає сумнівів.
Багато було сказано і широко підтримано як на державному рівні так і у експертних колах, що на сьогодні 85% населених пунктів де-факто можна вивести за межі зон радіоактивного забруднення за рівнем опромінення населення. Зокрема ми писали про це тут.
У таких умовах розгляд незначних індивідуальних виплат для громадян, проживаючих на територіях радіоактивного забруднення (ст. 37), навряд чи виправдано. Логічно було б ув’язати це питання з коригуванням переліку населених пунктів, які віднесені до зон радіоактивного забруднення. Перегляд цього переліку поставлено на контроль Президентом України і Кабінетом Міністрів України вже у цьому році.
Натомість, повертаючись до вже висловлених пропозицій, на порядок денний час виносити пропозиції системного рішення зазначених питань шляхом корпоратизації (тобто об’єднання) інтересів всіх постраждалих від Чорнобильської аварії через утворення державою спеціалізованого страхового фінансового фонду. Основні обов’язкові внески у цей фонд утворювались би за рахунок перенаправлення державою тих самих персоніфікованих компенсаційних виплат вже у якості страхових внесків у цей фонд. Видатки на покриття визначених страхових випадків і конкретних контрзаходів вів би зазначений фонд. Це і буде насправді дієвим виконанням вимог статті 16 Конституції України, якою встановлено що «подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов'язком держави».